En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

fredag den 27. juli 2012

quinoadeller med ærtecreme

Her forleden fik jeg lavet mig en rigtig lækker og vellykket frokost som bestod af disse quinoafrikadeller, som jeg fandt inde på sæson for god smag, dertil en ærtecreme, som jeg fik inspiration til af min svigermor.
Som altid har jeg ændret en lille smule på opskrifterne og jeg synes virkeligt et quinoa frikadellerne blev utroligt smukke og meget prinsesse-agtige med rødbederne. Men man kan selvfølgelig vælge de grøntsager man har lyst til og til efteråret vil de skønne rodfrugter være særdeles velegnede.

Det blev en stor portion, så der var også rigeligt til fryseren....men det er kun godt, så er der lidt at tage af, når det skal være nemt og hurtigt. Jeg havde en rest aubergine og snack peber som jeg bagte i ovnen til, men de ville sikkert også være superlækre i pitabrød eller med en sprød salat til.

Opskrifterne kommer her;



Quinoafrikadeller



2½ dl. Quinoa

5 dl. Vand

1 revet løg

250 g revne grøntsager ( jeg brugte en blanding af rødbede, sød kartoffel og squash)

2 æg

1 spsk. sesamfrø

3 spsk. boghvedemel

1 tsk. salt

Peber

Et bundt friskhakket persille

Et lille bundt friskhakket basilikum



Olivenolie til stegning



Kom quinoaen i en sigte og skyl den grundigt under koldt vand. Bring vand i kog og kog quinoaen i letsaltet vand i ca. 20 minutter. Stil den til afdrypning og lad den køle af i en sigte.

Skræl og riv grøntsager og løg. Hak basilikum, persille og hvidløg.

Rør alle ingredienserne sammen til en fars.



Som stort set alle de vegetar deller, jeg begiver mig ud i, ender det med at jeg bager dem i ovnen. Quinoa afgiver en hel del væde, så de er lidt vanskelige at få til at hænge sammen. Vælger man at stege dem på panden skal de muligvis have lidt mere mel.

Men ellers formes de til frikadeller på en bageplade med bagepapir og pensles let med olie.

Jeg bagte dem i 20 minutter på den ene side ved 200 grader, hvorefter jeg vendte dem, penslede med lidt mere olie og gav dem 10 minutter på den anden side.

Jeg synes de blev ganske vellykkede og har en dejlig smag af både quinoaen og de sprøde grøntsager.



Lige til at putte i ovnen



Ærtecremen lavede jeg på¨slum, men opskriften lyder nogenlunde således, og hvis man ønsker en større portion (den rakte ikke langt) tilsætter man selvfølgelig bare lidt mere af det hele.

2 dl ærter, tøet op fra frost ( eller mere alt efter hvor stor en portion man ønsker)
1 lille fed hvidløg
Lidt urtesalt og peber
Lidt muskatnød
Lidt olivenolie

Blend og det bliver til en meget smuk grøn creme, som sikkert også vil passe godt til fisk, blomkål og andet grønt

                                                             Så smuk grøn den er



Og her er hele molevitten serveret....meget lækkert:0)


















Ingen kommentarer:

Send en kommentar