En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

mandag den 9. juli 2012

Lækre linsekroketter

Denne opskrift på linsekroketter er virkeligt en af favoritterne herhjemme. Generelt er jeg ret glad for linser og specielt de røde er super gode både til postejer, suppe, dahl og ikke mindst disse.
De gode ved disse er, at de er særdeles velegnede som madpakke mest af alt fordi de smager super godt kolde og er nemme at have med på farten.
Det eneste minus er, at de er lidt svære at få til at hænge sammen, så det er vigtigt at lade linsemassen køle helt af. Og jeg tænker at man sagtens kan undvære æg for en vegansk version. Jeg laver altid en dobbelt portion, så der er til fryseren og til mange fremtidige udflugter og skovture i det omfang det danske sommervejr tillader det....

Opskriften kommer lige her;


Linsekroketter

225 g flækkede linser

1 rød peberfrugt

1 finthakket løg

2 fed hvidløg

1 tsk. Garam masala

½ tsk. Chilipulver

1 tsk. Stødt spidskommen

2 tsk. Citronsaft

2 spsk. hakkede usaltede jordnødder

6 dl. Vand

1 pisket æg

3 spsk. groft mel (måske mere)

1 tsk. Gurkemeje

1 tsk. Chilipulver

4 spsk. olie (ekstra oliven eller kokos)

Salt og peber

Grønne salatblade og krydderurter



1.     hæld linserne i en stor gryde sammen med peberfrugt, løg, hvidløg, karry, chilipulver, stødt spidskommen, citronsaft og jordnødder. Tilsæt vand og bring det i kog. Skru ned for varmen og lad det simre i ca. 30 min eller til væsken er opsuget. Husk at røre i det undervejs, så det ikke brænder på.

2.     tag gryden af panden og lad det køle en anelse. Smag til med salt og peber og rør ægget i. Lad det køle helt af.

3.     Kom mel på hænderne og form dejen til 8 rektangler. Hvis du har svært ved at få kroketterne til at hænge sammen kan du tilsætte lidt mel til dejen.

4.     Bland mel, gurkemeje og chilipulver sammen på en tallerken. Rul kroketterne i den krydrede mel blanding til de er helt dækkede.

5.     Opvarm olien på en pande og steg dem ved middelvarme til de er sprøde på begge sider.

6.  Serveres med en grøn salat og evt en dressing af tahin, hvidløg og citronsaft.


Her er de flot formet på panden. Dette kræver tålmodighed og som det ses er der en del rengøring efterfølgende. Men det er absolut besværet værd:0)



Og her serveret med en lækker salat af årstiden grøntsager og lidt avocado
Mums:0)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar