En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

mandag den 4. februar 2013

"lakselasagne"

Denne ret har vi efterhånden lavet en del gange herhjemme hos os. Det er grøntsager lagt i lag (i stedet for pasta) imellem skøn tomatsovs, en hvid sovs lavet af havremælk og stykker af laks. Hvad er der ikke at elske?
Opskriften stammer fra Umahros kogebog "køkkenrevolutionen for hele familien".
Den er lidt tidkrævende at lave på en hverdag. Men man kan enten lave tomatsovsen på forhånd eller købe den på glas, hvis man ikke gider at stå flere timer i køkkenet.
Jeg er som altid fortaler for at lave det hele fra bunden, så jeg laver den selv.
Det er så skønt med ovn mad når vinden rusker udenfor og her i weekenden er jeg rigtigt blevet rusket igennem på alle måder. Ville ønske at jeg bare engang imellem havde samvittighed til at blive indendøre.
Jeg er nok langt fra den eneste der sukker efter forår. Og imens vi venter nupper jeg lige et ekstra fodbad.....

Opskriften på den skønne lasagne kommer lige her;

3 spsk. kokosolie eller økologisk smør
3 spsk. brunt rismel
5 dl havremælk eller soyamælk (jeg bruger altid havremælk, da jeg ikke bryder mig om smagen af opvarmet soyamælk)
Lidt muskatnød
Havsalt
friskkværnet hvid peber
4 - 5 dl tomatsovs (jeg laver min af to dåser flåede tomater, løg, hvidløg og frisk basilikum, nemt og simpelt:0))
1 stor aubergine
1 squash
1 stor sød kartoffel
400 g laksefilet skåret i mindre stykker
Evt. Feta, mozarella, gærflager eller andet til topping

Smelt kokosolie eller smør i en gryde og pisk melet i. Lad det simre imens du pisker, til smør eller kokosolien samler sig. Det tager ca. 1 minut.
Tag gryden af varmen og hæld havremælken i gryden i en tynd stråle imens du pisker. Stil gryden tilbage på komfuret og lad sovsen simre ved mellemhøj varme i 8-10 minutter, imens du rører og venter på at den bliver tykkere.
Smag sovsen til med muskatnød, salt og hvid peber.
Læg et lag af grøntsager blandet godt sammen i bunden af en bradepande. Så et lag laks. Hæld så et tyndt lag af hvid sovs ovenpå og derefter af tomatsovsen.
Fortsæt med at ligge lag på lag til der ikke er flere grøntsager, fisk, hvid sovs og tomatsovs.

Giv lasagnen ca. 30 minutter ved 200 grader, indtil grøntsagerne er møre.
Lad stå og køle af 10 minutter inden den serveres evt. med en grøn salat til.

Tip; hvis man ikke er til laks kan torsk, rødspætte eller hellefisk bruges.
Grøntsagerne kan varieres efter sæson. Jeg har med stor succes erstattet aubergine med jordskokker, hvis det er det vi har haft i køleskabet.


 
Her en færdig lakselasagne med lidt blandet topping bestående af gærflager, græskarkerner og en rest mozarella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar