En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

onsdag den 20. februar 2013

Polenta

Polenta er for mig en helt ny og forunderlig ting. Første gang jeg smagte det, var da vi var i Hamburg sidste sommer. Der fik jeg det serveret som en slags grød med en rødvinssovs ovenpå, og jeg var bestemt ikke begejstret.
Men heldigvis var min kæreste nysgerrig (og den dag åbenbart altædende), så vi har været i køkkenet og eksperimentere. Det er der blevet disse velsmagende godbidder udad.
For nej, jeg synes bestemt ikke, det var lækkert som grød, men krydret med basilikum, paprika og gærflager, og stegt i masser af kokosolie, så må jeg indrømme at jeg er blevet helt "hugged". Endda så meget at jeg har bedt kæresten om at lave en ekstra stor portion, så der er også er til fryseren, og dermed til en frokost eller en godbid en dag, jeg er på farten.
Jeg er sikker på at polenta kan varieres i det uendeligt og man kan lave mange forskellige slags topping f.eks. er jeg ret sikker på at det ville klæde den med grillede svampe og peberfrugter.
Og man kan sikkert også lave dem i en sød version med honning og årstidens frugt.
Men her kommer de i alt sin enkelthed......som en lille "sideorder" til aftensmaden.

9 dl vand
Havsalt
3 dl polenta (grove majsgryn)
Paprika
En stor håndfuld frisk basilikum
1 spsk. gærflager
Olivenolie
Friskkværnet sort peber

Bring vandet i kog, kom et drys havsalt i og hæld polentaen i lidt efter lidt, mens du pisker, så der ikke dannes klumper. Skru ned for varmen og lad polentaen stå og simre 25-30 minutter til den er tyk og fast. Husk at røre i den jævnligt, da den meget nemt brænder på.
Til sidst tilsætter du paprika, frisk basilikum, gærflager, et skvæt olivenolie og peber.
Det hele røres godt sammen og hældes i et ildfast fad.
Lad polentaen stå og køle af, gerne et par timer (jeg plejer at sætte den på køl) til den er fast og har sat sig.
Skær polentaen ud i firkanter og steg dem på panden i masser af kokosolie. Drys gerne med mere paprika og evt. lidt chilipulver.




Her er de så....lige til at guffe. Jeg skal prøve dem en dag til morgenmad med spejlæg til.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar