En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

onsdag den 13. februar 2013

Hummus med karry

Jeg elsker karry, specielt her om vinteren hvor det rigtigt varmer og stimulerer og giver en glad følelse i hele kroppen.
Denne hummus er også en af de opskrifter, jeg laver igen og igen. Den passer rigtigt godt til æg og grøntsagsfrikadeller og så får den en smuk gul farve pga. gurkemejen.
Gurkemeje er super imod betændelsestilstande i kroppen, fordøjelsesproblemer og flere forsøg har vist, at det højst sandsynligt er med til at forebygge tarmkræft.
Så jeg bruger gurkemeje i stort set alt, hvad jeg kan slippe af sted med

Opskriften lyder således:

150 g kikærter, lagt i blød og kogt en times tid
1 spsk. tahin
saft af ½ citron
1 tsk karry
1 tsk gurkemeje
1 tsk paprika
½ tsk spidskommen
1 nip cayennepeber
salt/urtesalt
1/4 dl olivenolie (evt. lidt mere alt efter hvor olieret man kan lide sin hummus)
Vand
Sesamfrø

Alle ingredienser, undtagen sesamfrøene, blendes med en stavblender. Konsistensen reguleres undervejs med vand og olivenolie. Jeg kan godt lide en hummus der er lidt olieret, så holder den også længere på køl, da olien konserverer og dermed sikrer holdbarheden. Du kan også tilsætte lidt friske krydderurter eller chili, hvis du vil have den mere spicy.
Til sidst rister du sesamfrøene på en tør pande under hurtigt omrøring ved høj varme (så du ikke ødelægger de gode fedtstoffer). Du kan evt. vende dem med lidt urtesalt for ekstra smag.
Sesamfrøene vendes i hummus`en og fyldes i et skoldet glas.
Min hummus holder 6-7 dage på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar