En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

søndag den 17. marts 2013

Tapasaften hos svigermor/Vegansk linsepostej

I denne weekend har vi fejret min svigermors 55 års fødselsdag. Det gjorde vi ved at holde en Tapas aften hos hende, hvor vi hver især afprøvede en ny opskrift.....så lørdagen brugte vi en stor del af dagen i køkkenet.
Og min kæreste han viste virkeligt sit værd på alle måder.
Jeg var snottet, havde mavekramper og var på alle måder ret ynkelig og opgivende.
Ikke lige de bedste forudsætninger for en vellykket aften. Men hvor min hjerne stod helt af, formåede han at tænke klart og kreativt og vi fik fremtryllet nogle små lækre retter, som vi kunne medbringe til om aftenen.
Jeg har længe haft en opskrift på linsepostej liggende, men havde bare lige overset, at den ikke skulle bages, og det var også først her, jeg opdagede, at der ikke skulle æg i. Men det er jo super, hvis man er veganer eller ikke tåler æg. Men vi bagte den nu altså alligevel, da konsistensen ellers mindede lidt for meget om leverpostej efter min smag (der er en grund til, at jeg ikke spiser kød:0)). Resultatet blev yderst velsmagende, selvom udseendet absolut ikke taler for sig.
Nu er jeg så ved at afprøve om den er fryseegnet, for det er helt sikkert noget som kan bruges til en skovtur i det grønne eller til madpakke en dag på farten.

Min kæreste lavede blomkålsfrikadeller, som i og for sig blev ret lækre i konsistensen, men blomkålen var desværre lidt for bitter, så det prøver vi lige igen, når de danske blomkål er at finde på hylderne.
Så den opskrift bliver delt en anden gang.

Min svigermor forkælede os som altid med en masse lækkert fisk (hun forkæler os altid så meget og vi elsker det!!!).
Så vi gik havtaske paneret i majsmel med jordskokkepurè og gulerodscreme. Og så havde hun købt friske torskebukser, som hun havde kogt. Uhm.... hvor var det lækkert. Jeg ærgrer mig over, at fisk er så dyrt, for jeg må indrømme at herhjemme står den for det meste på ovnbagt laks, da vi kan købe det billigt igennem min svigermors arbejde.

Så trods mavekramper og lidt dårligdom blev det alligevel en hyggelig aften, og jeg fik heldigvis smagt det hele. Og så fik vi rester med hjem, så det er nemt i aften, og jeg kan nyde lidt mere, nu hvor mavekramperne er aftagende.

Her er lidt billeder af den lækre mad;

Lækkert frøbrød

Blomkålsfrikadeller

Linsepostej

Havtaske, jordskokkepurè og frisk torskerogn

Og det hele serveret på en tallerken


Opskriften på linsepostejen kommer lige her;

Opskriften er til en meget stor portion, så næste gang nøjes jeg helt sikkert med halv portion......så hellere lave den igen, for den er faktisk ikke så svær at lave, når man altså lige husker at læse hele opskriften inden man går igen:0)

3 dl franske delikatesselinser
300 g champignoner (hvis man synes kan man evt. bruge 50 g tørrede)
2 små løg, grofthakket
3 fed hvidløg
3 stængler bladselleri
2 tsk. tørret timian (eller et par stilke friske)
50 g valnødder (er sikkert på at hasselnødder eller mandler også vil være lækkert)
3 spsk. olivenolie
1 tsk. salt
Friskkværnet sort peber.

Skyl linserne grundigt og kog dem i rigeligt vand i ca. 20 minutter. Sauter løg, champignoner, hvidløg og blegselleri ved svag varme i lidt olivenolie. Grøntsagerne skal ikke tage farve, men blot blive lækre og bløde.
Tilsæt timian og lad gerne blandingen køle af 10-15 minutter.
Kør herefter de afdryppede linser, grøntsagerne, valnødder, salt, peber og olivenolie på en foodprocessor. Smag til og tilsæt evt. mere krydderi eller olivenolie.
Hæld postejen i et fad og bag den 25-30 minutter ved 200 grader til den er fast og lækkert sprød.

Nyd gerne med lidt grønt tilbehør, som rødbede eller broccolisalat og noget lækkert brød.
Vi skal lege lidt med en gulerodscreme i aften. hvis det bliver vellykket bliver den selvfølgelig delt her på bloggen.

Hav en fortsat god søndag....jeg gruer lidt for de næste par dage. Snestorm i marts...helt ærligt. Hvad sker der lige for vejret?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar