En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

mandag den 18. marts 2013

lækkert frø-flute/gulerodscreme....og lidt mandagsævl!

Så blev det mandag og hvilken slags. Jeg har næsten ikke lukket et øje i nat, fordi lejligheden har knirket og knaget hele natten.
Så hvad gør man på sådan en grå mandag hvor hele kroppen bare skriger efter sol og forår....man pjækker fra alt hvad der hedder forpligtelser og aftaler.....og nyder en dag med højt musik fra radioen og bager løs. Yep, for der er ikke noget skønnere og mere afstressende (for mit vedkommende end at bage) og nogle gange, ville jeg ønske, at det var noget jeg kunne gøre 5 ud af ugens dage, fordi det gør mig så glad og tilfreds. Hvis jeg havde midlerne til det, ville jeg åbne en cafe udelukkende med muffins og boller.....og jeg ville bevæge mig rundt i en os af skønne krydderier og en duft af nybagt brød dagen lang. Det lyder sikkert mere idyllisk, end det er i virkeligheden, for jeg kan kun forestille mig hårdt det også vil være at have ansvar for sådan et sted.....og 117 andre ting.
Men jeg bliver ved mine idylliske drømme og så tænkte jeg at jeg lige ville dele en opskrift på et super lækkert frø-brød og den gulerodscreme, som vi fik lavet i går.
Begge dele blev vellykket og brødet så lækkert, at jeg har lagt en ny omgang dej til bagning i morgen.

Frø-flute

10 g gær
5 dl koldt vand
2 tsk havsalt
1 dl chiafrø
1 dl hørfrø
1 dl græskarkerner
1 dl sesamfrø
2 dl havregryn
200g quinoa mel
100g majsmel
100g fuldkornspelt

Gæren røres ud i koldt vand sammen med havsalt.
Tilsæt frø, kerner og havregryn - rør.
Tilsæt quinoamel, majsmel og juster konsistensen med speltmelen.
Man kan evt. tilsætte lidt mere spelt, hvis man synes. Dejen skal være fast så man kan ælte den med hænderne.
Pak skålen godt ind i husholdningsfilm og lad den stå og hæve natten over.
Næste morgen former du tre aflange flutes. Med en kniv laver du riller i brødet, så det bliver en slags brydebrød, der kan knækkes af i stykker, når det er færdigbagt.
Lad det gerne stå at efterhæve en times tid eller to.
Vi gav brødene 30 minutter ved 200 grader.
Det skal ikke være helt hårdt, men stadig lidt fugtigt, når du tager det ud af ovnen.
Lad det stå og hvile en times tid, inden du brækker det i stykker.
Smager fantastisk med koldt økosmør.



Gulerodscreme;

3 gulerødder, kogt møre
saft af en halv appelsin
½ tsk. spidskommen
1 tsk. timian
½ fed hvidløg (gerne mere hvis man godt kan lide en kraftig hvidløgssmag)

Gulerødderne skrælles og koges møre i ca. 10 min.
Alle ingredienserne blendes og du har en meget smuk creme, som er super som tilbehør til fisk, postej eller på brød.

 


Og sidst men ikke mindst et lille billede af endnu en omgang af de sunde gulerodsmuffins, som jeg simpelthen bliver nødt til at have et lager af i min fryser til at forsøde hverdagen lidt her i den fortsat kolde og våde tid......

 
Og så går jeg lige et smut i hi og beder til, at solen står højt på himlen, når jeg beslutter mig for igen at bevæge mig ud i virkeligheden..........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar