En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

onsdag den 13. marts 2013

Har du draget omsorg for din lever idag?

Lige fortiden er noget af det, der optager mig, mit forhold til min lever. Det lyder måske lidt underligt, men jeg er blevet noget klogere på, hvor vigtigt det er, at min lever er i balance, efter at jeg er begyndt med zoneterapien. Ekstra OBS på det er jeg blevet på det sidste, fordi jeg kan mærke, at jeg virkeligt føler mig parat til, at der skal ske nogle markante ændringer i mit liv, og dette meget i forhold til den angst og dermed den stress jeg byder min krop.
Ikke at det er super nemt og ligetil for mig. For det kan godt være, at jeg i en periode kan være næsten angstfri om dagen, men så kommer den til gengæld til udtryk om natten, hvor jeg plages af mareridt og dårlig søvn.....og det er i og for sig ret dumt. For jeg ved, at min angst blot er en bekymringstanke og fuldstændig irrationel. Men det gør den ikke nemmere at håndtere.
Stress og negative tanker sætter sig i leveren, og i og med at leveren er kroppens største organ. medfører dette ofte en masse ubalancer i hele kroppen. Desuden spiller leveren en stor rolle i et velfungerende immunsystem og er med til at styre både stofskiftet og afgiftningen af kroppen.
Så det er vigtigt hverdag at drage omsorg for sin lever og på den måde nurse hele kroppens indre balance.
Traditionelt siges det, at leveren er mest aktiv om foråret, og i disse tíder, hvor vi dagligt er omgivet af så mange sprøjtegifte, hormonforstyrrende stoffer, forurening etc. er det ekstra vigtigt at være opmærksom på at være god ved sin lever.
Jeg har også hørt rigtigt mange snakke om leverudrensning, og læst lidt om det. Men det er nu ikke noget, jeg har tænkt mig at sætte i værk lige pt. Men hvis man går i disse tanker er foråret et optimalt tidspunk, fordi kroppen har godt af at blive renset ud efter vinterens mange ophobninger.

I kinesisk medicin ses leveren som hovedorganet for livsenergien. Leverens opgave er at sikre flowet af denne energi, således at den kan flyde frit i hele kroppen. Stress, frustration, hidsighed, vrede, irritation og uforløste følelser vil blokere dette flow, og dermed forstyrres mavens og miltens arbejde.

Leveren stimuleres af den sure smag og af bitre urter, så det er godt hver dag at indtage noget som er surt eller bittert, da det støtter leverens arbejde og naturlige udrensning.
Gode ting for leveren er bl.a.

Aloe vera juíce
mælkebøttesaft
ruccola
artiskokker
valnødder
blåbær
kål i alle afskygninger

Jeg sørger bl.a. for hver dag at spise en håndfuld ruccola og lidt valnødder.

Hvad der ellers er vigtigt at tænke på er;

At tygge maden grundigt
I så vidt et omfang det er muligt at undgå sprøjtegifte
At undgå tunge proteinkilder, som okse og svinekød
At undgå tobak, alkohol og kaffe
At gå lange ture i den friske luft

Og vigtigst af alt;

At tænke glade og positive tanker

Lige fortiden har jeg desuden rigtigt meget glæde af Valleforce, som er et produkt udvundet af ostevalle. Det lyder ikke så lækkert og smager heller ikke synderligt godt. Men det er rigtigt godt til plejning af tarmfloraen, og hjælper bl.a. ved mavekatar, mavesår, forstoppelse, løs mave, luft i tarmene, oppustethed, og for lille lever aktivitet.
Desuden kan det også bruges udvortes ved uren hud, sår og småskræmmer.
Alt i alt et lille vidunderprodukt, som har fundet vej til mit køleskab.......


Ingen kommentarer:

Send en kommentar