En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

lørdag den 4. august 2012

spinattærte med quinoasalat


Igår lavede jeg denne skønne tærte, som har den lækreste bund, der minder lidt om marcipan.
Opskriften har jeg fundet i et Alt for damerne og er udarbejdet af Louise bruun.
Dertil en mangosalat med quinoa, som går rigtigt godt i spænd, både smagsmæssigt, men så sandeligt også farvemæssigt er det en sand fryd for øjet.
Opskrifterne kommer her;


Spinattærte med ricotta ost



Tærtebund;
150 g fuldkornsmel
100 g mandler, malet til mel
2 spsk. Kokosolie
1 æg

Tærtefyld;
400 g frisk spinat eller 1 pose frossen økologisk
1 løg finthakket
2 fed hvidløg
50 g ricottaost
2 spsk. Olivenolie
Havsalt
Ca. ½ tsk muskatnød
Sesamfrø

Sådan gør du;
Tænd ovnen på 180 grader. Blend mandler til mel og bland den sammen med fuldkornsmel,
kokosolie og ægget.
Hvis du har svært ved at få dejen til at hænge sammen kan du tilsætte lidt vand.
Rul dejen ud og fordel den i en tærteform.
Bland den hakkede eller optøede spinat med ricottaosten.
Hak løg og hvidløg fint og svits det et et kort øjeblik på panden.  Bland det i spinatblanding
sammen med Olivenolie, muskat, og salt.

 Kom fyldet i tærtebunden og hæld sesamfrø over. Kom tærten i ovnen og giv den 35-40.
Lad den stå og køle af i ca. 10 min inden servering.


Mangosalat med quinoa

1 rød peberfrugt
½ squash
½ mango
1 dl kogt quinoa (ca ½ dl. Ukogt)
Dressing;
2 spsk raps eller hørfrøolie
½ tsk sennep
1 spsk citronsaft
Et drys spidskommen
Lidt urtesalt
Pinjekerner eller græskarkerner til knas
Sådan gør du;
Kog quinoaen efter anvisning på posen. Jeg plejer at koge den ca. 17 min, hvorefter jeg lader den stå og trække under låg yderlige 10 min.
Squash, peberfrugt, og mango skæres i små tern blandes sammen med den kogte quinoa.
Græskar eller pinjekerner tørristes på en pande til de begynder at dufte.
Rør olie sammen med sennep, citronsaft, spidskommen og urtesalt og vend hele molevitten sammen med grøntsager og kerner.
Hvis man her lidt ruccola på lager er dette særdeles velegnet til denne salat.

Og sådan her blev resultatet;

Spinattærte

quinoasalat


Lige til at spise og hov er vist kommet til at hapse lidt af kanten på forhånd.....jeg har en ting med tærtedej...det er alt for fristende:0)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar