En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

tirsdag den 28. august 2012

Pirogger med tofu og karrygrønt

Det hænder af og til at kæresten og jeg hiver en dag ud af kalenderen for at lave mad til fryseren. Det nyder jeg altid til fulde. Jeg elsker at have gang i en længerevarende madprocess, som man kan gå og hygge sig med i løbet af dagen. Og ind imellem er der så lige tid til en gåtur og måske et slag scrable.
Sådan en dag havde vi i lørdags og vejrmæssigt var det jo helt perfekt timet, når nu det danske vejr alligevel bød på regn og regn og regn......nogle gange undrer det mig virkeligt, at vejret aldrig bliver træt af at regne;0)

I lørdags faldt valget på pirogger. En spise jeg er blevet rigtig glad for her i løbet af sommeren, specielt fordi de er særdeles velegnet af have med på tur. De skal bare lige have en omgang på brødristeren og så holder de sig fint til frokost tid.
Efter en del eksperimenteren har jeg endeligt fundet frem til min favorit; Grøntsager i karry og tofu.
Og det er faktisk ganske nemt. Jeg plejer at ligge dejen om morgenen og så lade den stå og hæve i løbet af formiddagen...jo længere tid des bedre og jeg laver altid min pirog dej på 100% fuldkorn. Men hvis man ønsker en lettere version, kan man bare udskifte noget af det grove speltmel med sigtet spelt.
Hvad angår tofuen er jeg helt vild med den med basilikum fra Taifun, som går rigtigt godt i spænd med karryen. Den findes i forskellige smagsvarianter, så man kan jo bare vælge hvad man nu end foretrækker.

Opskriften kommer her;

Pirog dej;
( ca. 12 stk.)

250 g fuldkornspelt
250 g kamutmel (kæmpedurum)
1 tsk. salt
½ dl olivenolie
ca. 4 lunken dl vand
en halv pose tørgær, gerne økologisk

Gæren opløses i lunkent vand sammen med saltet. Mel og olivenolie blandes i og dejen stilles til hævning mindst et par timer under et rent viskestykke.


Karryfyld;

2-3 gulerødder, mellemstørrelse
1 stor sød kartoffel (eller to små)
1 porre
2 fed hvidløg
ca. 150 g spidskål, fintsnittet
1-2 tsk karry
lidt chilipulver
urtesalt og friskkværnet peber
Kokosolie eller olivenolie til stegning

1 pakke tofu med smag

Nigellafrø til pynt

Gulerødder og sød kartoffel skrælles og rives groft på et rivejern.
Porre, spidskål og hvidløg snittes fint.

Kokos eller olivenolie opvarmes på en pande og karryen brændes af, før du tilsætter grøntsagerne. Det hele svitses i 10-15 minutter til spidskålen er faldet sammen og grøntsagerne er blevet møre. Krydr med chili, urtesalt og peber.

Tofuen skæres i små tern og steges i lidt vand på en pande. Den behøver kun et kort øjeblik til vandet er fordampet og tofuen har fået lidt `skorpe`.

Pirogdejen deles i ca 12 stykker og rulles ud til passende størrelse. Fyldes med karrygrønt og tofu og samles til en pirog. Pas på ikke at putte for meget fyld i. Jeg har flere gange oplevet at piroggen sprænger under bagningen, fordi den er for fyldt.
Piroggen samles med en gaffel og pensles med lidt vand og drysses med nigellafrø.
De bages ved 225 grader i ca. 20 min. Hold øje med dem undervejs, så de ikke for får for meget.
Afkøles på en bagerist inden de spises eller fryses ned.

Her kommer lidt billeder fra processen....

 

 

 



I alt min distræthed glemte jeg at tage et billede af en færdig pirog.....men... men det kan man jo også næsten tænke sig til;0)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar