En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

torsdag den 23. august 2012

Bønnepostej

Her forleden stod aftensmaden på bønnepostej. Denne ret er efterhånden en klassiker herhjemme. I sommerhalvåret laver jeg den med søde kartofler og i vinterhalvåret med pastinakker. Men jeg tænker at også selleri, persillerod og måske endda squash vil være særdeles velegnet.
Det gode ved denne postej er, at den også sagtens kan spises kold og dermed er egnet til madpakken.
Jeg foretrækker den lun med et stykke ovnbagt laks og en sprød salat til.




Bønnepostej

100 g bønner efter eget valg
300 g porrer (ca. 2 stk.)
300 g pastinakker eller persillerod (ca. 2 stk.)
75 g gulerod (ca. 1 stk.)
1 dl havre/ris/soyamælk
1 dl hirseflager eller havregryn
1 spsk. tamari
3 æg
1 tsk. Timian
1 tsk paprika
½ tsk. Salt
¼ tsk. Peber

 
Udblød bønnerne i rigeligt koldt vand i mindst 10 timer.

Hæld vandet fra og kog bønnerne i rent vand efter anvisning på posen (ca. 50 min).
Skyl de kogte bønner med vand og hak dem let.

Rens porrerne og skær dem i tynde ringe.

Skræl pastinakker/persillerod og riv dem groft.

Svits porre ringene i lidt olivenolie på en pande og lad de revne persillerødder/pastinakker svitse med et kort øjeblik.

Pisk mælk, havregryn og tamari sammen i en skål og tilsæt æggene et ad gangen.

Tilsæt de hakkede bønner og grøntsagsblandingen.

Krydr med timian, paprika, salt og peber.

Kom blandingen i en velsmurt aflang form og bag postejen nederst i ovnen ved 200 grader i ca. 45 minutter. 

Tip; Postejen vinder yderligere i smag ved at drysse et lag gærflager henover postejen før man sætter den i ovnen.

 
Og det færdige resultat serveret i fad
 
 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar