En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

torsdag den 2. maj 2013

Mit kvindelige ynglingsmad.....og hvad jeg tror på:0)

De seneste år er sundhed blevet en form for religion. Der popper hele tiden en ny kur op omkring endnu en ny sundhedstrend eller kur, som lover dig, at du bliver en bedre, smukkere og mere energisk udgave af dig selv.
Og ja, jeg indrømmer, at jeg følger nysgerrigt med, og synes det er inspirerende og interessant, at få et input i hvordan andre anskuer deres forhold til mad og krop.
Samtidig forsøger jeg virkeligt at tage så meget afstand som muligt, når folk dikterer askese fra det ene eller det andet.
For mig at se handler det i høj grad om at lytte til sig selv og til det kroppen fortæller dig. Og jeg tænker at grunden til at disse kure, de bliver så populære er, at mange af os har mistet denne evne til at lytte til os selv og mærke efter, hvad det er, kroppen gerne vil have. Og hvad vi kan tåle.
Jeg selv har brugt utroligt mange år på at lære dette (og jeg glemmer det fortsat engang imellem, fordi jeg bliver grebet af lyst eller af den stemme, som fortæller mig, at jeg burde leve sundere). Og hver gang er lektionen den samme; enten får jeg ondt i maven f.eks hvis jeg har spist rå kål, eller gulerødder, det kan min mave ikke tåle) eller også mærker jeg en dirrende rastløshed, og en psykisk sult (selvom jeg er propmæt), fordi jeg ikke har tilfredsstillet mit behov for det stykke chokolade, eller det stykke laks eller hvad det nu kan være, man har lyst til, som man ofte springer over (i mit tilfælde kan det indimellem handle om manglende planlægning eller et ønske om at spare).
Men kroppen er vis og skal nok finde på at kompensere på en eller anden måde, og jeg tænker at det ofte er derfor, at mange oplever det at overspise, fordi de higer efter noget, som de enten fornægter sig selv eller vælger at ignorere.

Jeg kunne personligt selv aldrig finde på at hoppe på sådan en kur...det har jeg alt for meget respekt for min krop til. Jeg ved og stoler på, at den nok skal guide mig, når jeg husker at være stille med den og lytte. Samtidig ved jeg også med mig selv, at hvis der er noget, jeg virkeligt ønsker at give min krop, som jeg instinktivt ved, at den har godt af, skal den nogle gange læres lidt op.. Lige for tiden øver jeg mig f.eks i at spise smør på mit brød, fordi jeg ved, at smør er godt for nervesystemet, og jeg ved, at jeg vil have godt af det ekstra fedt, som f.eks er med til at afhjælpe de smerter, jeg har omkring min menstruation.
Der er dage hvor jeg virkeligt får kvalme af dette, men alligevel fortsætter jeg i små mængder, til jeg kan mærke, at kroppen har vænnet sig til det.
Det eneste jeg desværre endnu ikke mestrer er at tage en spsk. olie rent. Det giver mig simpelthen følelsen af at skulle kaste op.
Derfor har jeg opøvet min krop til at starte dagen med smoothies. I starten kunne min mave slet ikke klare alt det syre fra bærrene, men nu har jeg vænnet den til det stille og roligt, fordi jeg instinktivt ved, at jeg har brug for hørfrøolien og det er den eneste måde, jeg kan få det ned på.
Til gengæld siger min krop et stort Nej til rå grøntsager og for mange kerner og rå nødder (var der nogen der sagde raw food?). Den siger stort NEJ til store mængder mælkeprodukter, specielt af den fede slags.
Og den siger et stort nej rugmel og hvedemel...jeg bliver simpelthen oppustet og får ondt i maven.
Og den siger et stort nej til tomat, røget fisk og syreholdig frugt som æbler og ananas i store mængder.
Og generelt siger den bare nej til kold mad. Jeg skal helst have det stue temperatur for at føle mig veltilpas.

Men der er også rigtigt mange ting,den siger ja til,og som jeg elsker at fylde i min krop og hvor jeg efterfølgende nærmest emmer af velvære, fordi jeg kan mærke,at det er det gode brændstof, jeg fylder på......det er mit kvindelige ynglingsmad, som jeg altid ved, vil gøre mig i godt humør. faktisk laver jeg ofte en liste over dette, for at være sikker på at huske, når sindet glemmer......

Noget af mit kvindelige ynglingsmad er;

riskiks med banan og peanutbutter
Laks ovnbagt med birkes
karry....i stort set alle afskygninger
mørk chokolade og konfektkugler med kakao.
Mine muffins eller søde brød
grøntsagstærte
aubergine
broccoli
avocado...gerne toppet med citronsaft og purløg
bær en masse.....specielt blåbær
soyayoghurt og tofu
Linser
kogte rødbeder
mandelsmør
søde kartofler
æg
pandekager m spinat eller banan
gulerodssaft
ingefær
Glutenfri boller fra ren kost (de bedste i byen efter min mening)
Hjemmebagte boller m kold øko smør
hummus og bønnemos
hjemmelavet basilikum pesto...er bare godt på ALT
valnødder

Og ja jeg kunne fortsætte....det jeg egentligt vil frem til med dette er, at jeg synes det er super vigtigt at huske på det, man elsker og som giver glæde i kroppen. For lige så vigtigt er det at nære sjælen, som det er at nære kroppen.
Jeg kan huske første gang, jeg så filmen "The secret". Han pointerer netop dette....at det er så vigtigt at gøre det,der gør dig glad, om det er at tage en slapper på sofaen med en god film ellet spise en salami sandwich....så handler det om den indre følelse af glæde og tilfredsstillelse.
Og dette selvfølgelig samtidig med at man bruger sin sunde fornuft.
Hvis man er afhængig af light produkter, cigaretter eller cola, mener jeg, at det er et udtryk for, at man har mistet kontakten til sig selv og sin krop, og det er den, man skal have arbejdet med først og fremmest (og tro mig jeg ved hvad jeg snakker om, i mine unge år var jeg afhængig af det kick sukker gav mig).....og jeg er stadig afhængig af det kick, jeg får af helt mørk chokolade, men jeg kan straks mærke, når depoterne er fyldt op, og det giver mig aldrig dårlig samvittighed.
Dårlig samvittighed er nok det værste, man kan byde sin krop, så hellere tilgive sig selv og give sig selv egen-omsorg.
Der er endnu en dag i morgen........og der er ingen, der tager skade af en pose blandet fra kiosken eller en cola engang imellem.
Tværtimod tror jeg, at det er sundt at bryde lidt regler og slå sig løs engang imellem:0)




Jeg finder ofte inspiration til positive og dermed sunde tanket i disse englekort, som jeg bare elsker at kigge på..............
De er gode til at minde mig om, hvor vigtig egen-omsorg er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar