En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

torsdag den 23. maj 2013

Ris - linsefrikadeller

I aftes lavede jeg disse yderst velsmagende ris-linsefrikadeller.
Jeg er ret glad for ris og er de stegte, smager de bare endnu bedre.
Jeg kan huske, da jeg boede på kollegie og levede på en sølle SU.....og stort set aldrig lavede mad.
Når det endeligt var, var det enten en postej, en vegetarlasagne eller risfrikadeller. Desværre aner jeg ikke hvor sidst nævnte opskrift er havnet henne, men nu har de i hvert fald fået kamp til stregen med disse frikadeller. Ris og linser er et godt makkerpar og selv kæresten valgte at holde en vegetardag og spiste med.
Den oprindelige opskrift er vegansk og dermed uden æg. Men jeg synes altid, det er lidt af en udfordring at få dem til at hænge sammen, hvis der ikke er et æg til at "binde dem".
Desuden er jeg meget i tvivl om de kan fryses uden æg, da æggene er med til at gøre dem luftige og forhindrer dem i at blive tørre.
Denne opskrift er til en stor portion, så man kan sagtens halvere den og stadig blive mæt.

150g brune ris
150 g grønne linser
5 dl vand
2 tsk. paprika
2 fed hvidløg
100g nødder (jeg brugte en blanding af hasselnødder og mandler)
1 løg
1 spsk. tamari
1 tsk. urtesalt eller ½ tsk. havsalt
2 æg
3 spsk. skallin (alternativt rismel)

Linserne skylles grundigt sammen med ris i en sigte.
Linser og ris bringes i kog og koges ca. 40 minutter.
Lad blandingen køle af.
Imens hakkes løg og hvidløg.
Nødderne blendes til mel.
Basilikummen skylles og hakkes groft.

Bland alle ingredienserne sammen i en skål og form massen til små frikadeller som du steger sprøde på en pande gerne i masser af kokosolie.

 
 
 
Her serveret med rødbedesalat og polenta som en lækker og mættende aftensmad:0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar