En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

mandag den 6. maj 2013

Gulerodspostej med æble og champignon

I denne weekend har jeg i den grad nyt, at foråret endeligt for alvor er kommet. Hvor er det bare dejligt, at solen skinner, og at det endeligt er blevet sæson for skovture og udendørs aktiviteter.
Efter i hvad der føles som en uendelighed at have lavet de samme gengangere til aftensmad, er det endeligt lykkedes mig at forny mig lidt....og springe ud i lidt forårsgrønt.

Mit første "spring" blev denne gulerodspostej, som jeg synes var virkelig lækkert (jeg har stadig lidt på køl, som jeg har planer om at spise til morgenmad i morgen).
Den er dejligt frisk og så elsker jeg bare champignon. Så ingen tvivl om, at det bliver en klassiker herhjemme.

Til lejligheden købte jeg en pose hel boghvede og den havde jeg i første omgang lidt problemer med at finde ud af, hvordan jeg skulle tilberede, da det hverken står på posen eller i opskriften...hmm.
Men det endte med at jeg lagde det i blød natten over og kogte det ca. 15 minutter efter grundig skylning.
Og det fungerede rigtigt godt i postejen. Jeg havde ikke lige tænkt på, at det blev mangedoblet, når man koger det op, så jeg havde en kæmpe portion, som jeg ville ærgre mig rigtigt meget over, at skulle smide ud.
Men heldigvis havde jeg planlagt at lave en god portion bananbomber til fryseren og der erstattede jeg quinoaen med boghveden og det blev super godt, da boghveden giver en dejlig luftig konsistens til bagværk. Så skal helt sikkert også prøve det i brød.

Men nu tilbage til opskriften, som lyder således;

4 gulerødder
2 æbler
2 løg
2 fed hvidløg
250 g champignon
1 spsk. olivenolie
1 dl plantemælk eller havrefløde (eller andet:0))
1 dl fuldkornsrismel
1 spsk. tamari
1 dl hel boghvede, kogt
1 dl græskarkerner, blendet groft
1 tsk. timian
urtesalt og friskkværnet peber
4 æg

evt. sesam -og nigellafrø til pynt

- Riv gulerødder og æbler. Hak løg og hvidløg fint.
- Rens champignonerne grundigt og skær dem i skiver.
- Svits løg og hvidløg på en pande og tilsæt champignon. Svits til væden fra champignonerne er 
  fordampet.
- Tilsæt gulerod og æble og svits yderligere
- Rør mel og mælk i grøntsagerne og tag gryden af varmen.
- Rør de øvrige ingredienser i og krydr med timian, urtesalt og peber. Drys evt. med nigella og
  sesamfrø
- Kom farsen i en smurt form og stil den midt i ovnen ved 200 grader.
- Jeg brugte en lasagneform til min postej, så den fik kun 35 minutter. Men næste gang vil jeg nok
  bruge en rugbrødsform, for at den får et mere postej-agtig udseende, som ser pæn ud anrettet på et
  bord, og så skal den nok have omkring 45-50 minutter. Det er altid en god ide at holde øje med den
  undervejs og stikke lidt i den med en gaffel, så man er sikker på at den har fået nok.




 
masser af lækkert forårsgrønt på en tallerken; gulerodspostej, grøn salat med asparges og hellefisk paneret i polentamel....mums:0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar