En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

mandag den 1. april 2013

Glutenfri pærebrød

Udover en lille tur til Hamburg har påsken her været meget stille i år. Vi har hygget herhjemme og fået ordnet en masse praktisk, og jeg har bagt til den helt store guldmedalje.
Og der er nu ikke noget bedre end frisk hjemmebag og slet ikke, når det fortsat har været koldt og vådt udenfor......og man allermest har lyst til at hygge indendørs

Jeg har længe tænkt på, at jeg har haft lyst til at lege lidt med dette pærebrød. Specielt da jeg stadig har amaranthflakes liggende tilovers fra julens konfekt.
Denne opskrift er jeg lidt stolt af, fordi det er en opskrift, jeg selv har lavet og udviklet igennem ca. 10 år.
Denne gang har jeg forsøgt at gøre den sukkerfri (bortset fra det honning, der er i amaranthflakes`ene), og jeg synes det er blevet rigtigt vellykket.
Det er ikke så sødt og er mere et brød end en kage. Men jeg synes det er helt perfekt, fordi det så også egner sig til morgenmad eller til madpakken evt. med en hummus eller en salat til.
Hvis man ønsker at gøre brødet mere kage`agtigt` kan man tilsætte ½ dl. agavesirup.

Opskriften lyder således;

1½ dl. amaranthflakes (boghvedeflakes kan også bruges)
2 æg
1 dl rismælk
1½ pærer i små tern
1 banan, moset
2 dl rismel
½ dl sesamfrø
1 dl mandler, malet til mel
1 tsk. vinstensbagepulver
1 tsk. ingefær
1 tsk. kanel
1 tsk. vanillepulver
½ tsk. kardemomme
Lidt friskkværnet muskatnød
60 g kokosolie, smeltet ved svag varme
1½ dl valnødder, grofthakket
40 g tørrede tranebær, grofthakket

Hæld amarantflakes op i en skål og knus dem let med en grydeske. Tilsæt æg, rismælk, pærer i tern, moset banan, kokosolie og vanillepulver. Rør det sammen og lad det stå og trække lidt.

Rør rismel, mandelmel, sesamfrø, bagepulver og krydderier sammen i en anden skål.

Bland de våde og de tørre ingredienserne og rør det hurtigt sammen.

Hak valnødder og tranebær groft og vend det i dejen.

Hæld dejen i en smurt form og drys med sesamfrø.
Bag det brødet i ovnen 30-50 minutter ved 180 grader alt efter hvilken form du bruger.

Jeg brugte et aflangt glasfad og mit brød var færdigt efter 35 minutter.
Men vælger man at bage det i en rugbrødsform skal det have omkring 50 minutter. Det er færdigt, når du kan stikke en gaffel i uden, at der hænger dej ved.




 




Amaranthflakes, det færdige pærebrød og et stykke lige til at hapse....
Det gode ved sådan et brød er at det bliver endnu bedre af at blive frosset, fordi krydderierne dermed "sætter" sig bedre og brødet bliver mere smagsfuldt.
 
Jeg har stadig amaranthflakes til overs, så mon ikke der bliver bagt endnu et brød inden de når sidste holdbarhedsdato:0)



Og idag har jeg bagt disse søde og syndige hindbærmuffins med hvid chokolade til min kæreste.
Han elsker det og det er så dejligt at glæde.
Jeg fandt opskriften inde på Sarahs blog, som du finder lige her
 
Og så er solen endeligt kommer...hvor er det dejligt, og hvor bliver det skønt med alle de lange gåture, jeg har tænkt mig at nyde i den kommende tid.
Så kom foråret også i år:0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar