En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

mandag den 15. april 2013

små tærter med spinat, aubergine og sød kartoffel

Forleden lavede jeg disse små lækre tærter sammen med min mor.
Jeg har længe tænkt på, at jeg har haft lyst til at afprøve at lave små tærter i muffins forme, både fordi jeg elsker tærte, men også fordi jeg altid søger efter mad som er nemt og bekvemt at have med på farten, så jeg slipper for at smide penge efter take away, og andre halvdyre løsninger.
Og nu kommer det varmere vejr endeligt og så er det da bare med at komme ud i solen og nyde, og der er disse tærter et super godt bud, hvis man er til ture og hygge med madkurv i skov eller ved vand.
Og det gode ved at lave tærterne i muffins forme er, at dejen bliver ekstra sprød og lækker. Muffins formen fandt jeg i inspiration til ca. 150 kroner, og den er helt perfekt til at lave disse tærter i, da hullerne er støre end i en almindelig muffin form. Meget anbefalelsværdig:0)
Opskriften er lavet lidt på slum.
Men som udgangspunkt brugte jeg en standard tærtebunds opskrift, som jeg delte i 6 stykker.
Og det var lige tilpas.

Opskriften så nogenlunde sådan her ud;

Tærtebund:
30 g sesamfrø
20 g chiafrø
100 g quinoamel
50 g rismel
85 g smør
1 dl koldt vand
Lidt salt
Evt et drys tørret ramsløg eller timian

Tærtefyld;
½ aubergine
1 sød kartoffel
½ pose babyspinatblade (sådan ca:0))
1 lille løg
2 fed hvidløg
paprika
chilipulver
urtesalt og peber
Pinjekerner

Æggemasse;
4 æg
1½ dl havrefløde
friskkværnet muskatnød
Lidt urtesalt

Ingredienserne til tærtebunden æltes sammen og fordeles i 6 store muffins forme (hvis man ikke ejer de store, kan man sikkert snildt lave 8 små i stedet)

Løg og hvidløg hakkes fint
Aubergine og sød kartoffel skæres i små tern.
Spinaten skylles grundigt.
Svits først løg og hvidløg ved svag varme i ca. 5 minutter. Tilsæt derefter aubergine og kartoffeltern og lad det simre et par minutter.
Spinat tilsættes lidt efter lidt, så det langsomt slås ned.
Tilsæt krydderier og smag til med salt og peber.
Fordel fyldet i muffins formene. Drys med pinjekerner

Rør ingredienserne til æggemassen sammen og fordel den over grøntsagerne.
Jeg gav mine mini tærter ca. 25 minutter ved 200 grader. Men jeg tænker, at det er en god ide at holde øje med dem undervejs, så de hverken får for lidt eller for meget. Æggemassen skal være stiv, når du prikker i dem med en gaffel.
Lad dem stå og køle let af inden de serveres.

 
Her er de inden de fyldes med æggemasse

 
Og her serveret med en god klat rucola
 
De smagte virkeligt skønt. Næste gang vil jeg eksperimentere lidt med noget laks og dild. Det ville sikkert også være et hit:0)
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar