En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

søndag den 16. september 2012

Appelsinboller med Ingefær

De sidste par dage har stået på putning og indendørshygge. Det er nu egentlig meget hyggeligt, når man er to om at skrante og snotte. Og efter alt det fjernsynskiggeri kan jeg godt i et øjeblik frygte at mine øjne er ved at blive helt firkantede og at min krop er ved at vænne sig lidt for meget til at ligge på sofaen.
Men helt luddovne har vi nu heller ikke været for trods snot og dårligdom lykkedes det os lørdag at tage en tur til Holstebro for at besøge kærestens søster (og hun var heldigvis klar på mere fjernsynskiggeri.0))
Som en lille værtinde ting besluttede jeg mig for at lette røven fra sofaen og ælte noget dej....det kom der disse meget vellykkede boller ud af, som virkeligt smager helt forrygende og er super nemme at lave.
Jeg koldhæver næsten altid mit brød, da det giver en bedre smag og så kan jeg godt lide at have en process kørende, hvor jeg langsomt opbygger en forventning om det forhåbentligt vellykkede resultat.
Det gode ved disse boller er at de er rigtigt dejligt svampede. Dejen er meget våd, så jeg klasker den bare på en plade med bagepapir i deforme stykker, så jeg slipper for at få hænderne for meget i dejen.
Men man kan jo gøre hvad man har lyst til og dejen kan sikkert også trække noget mere mel end jeg brugte. Men pas på at de ikke bliver for tørre...dejen skal være klistret.

Opskriften kommer lige her;

Appelsin boller m ingefær

1 liter koldt vand
1 ært gær
1 lille spsk. salt
1 sjat agavesirup
100 g havregryn
300 g groft speltmel
200 g kamut mel (kæmpe durum)
200 g fint spelt
100 g græskarkerner
40 g hørfrø
40 g sesamfrø
1 god håndfuld hasselnødder eller valnøddekerner, groft hakket
2 store gulerødder, groftrevet
Saft fra 1 appelsin
2-3 cm friskrevet ingefær

Bland vand med gær, salt og agavesirup. Bland de resterende ingredienser i og ælt dejen godt igennem. Dejen skal være klistret. Kom flere lag film på skålen, så den kan hæve uden ilt på køl. Lad dem hæve natten over.
Form dejen til klatter på en plade med bagepapir. Lad efterhæve en halv time. Bag bollerne i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter. De er stadigt lidt fugtige, når du tager dem ud af ovnen. Lad dem afkøle på en bageplade inden de spises.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar