En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

torsdag den 21. juni 2012

Raw food brownies og skønne morbær

Jeg tror, jeg er en smule rastløs fortiden. Jeg får ihvertfald kreeret en masse i køkkenet.
Igår havde jeg brownie dag og det indbefattede to slags. Den helt almindelige slags, som manden herhjemme længe har gået og sukkert efter og så et hold i den rå udgave til mig selv.
Disse raw food brownies har jeg efterhånden lavet en hel del gange og hvergang med stor success. Har også et par gange givet veninder en lektion i hvordan de kreeres, fordi de har været ovenud begejstret, hvergang jeg har budt på te og brownies.
Der findes sikkert utallige opskrifter på raw food brownies ude på nettet, men jeg synes alligevel at min version fortjener en plads også, specielt fordi det er en opskrift, jeg har lavet om på løbende og som nu er helt perfekt efter mine smagsløg at bedømme.....

En anden ting jeg har fået øjnene op for er de skønne morbær. Super lækre og karamelagtige tørrede bær, som ikke smager mindre en himmelske og så er de rige på antioxidanter, calcium, c-vitamin og jern. Oveni det har de et relativt højt proteinindhold. Så det er da bare med at guffe løs.
De er selvfølgelig som andre slags superfruit lidt pebrede i prisen. Jeg gav 25 kr for en pose i super brugsen. Men jeg synes nu, at de er alle pengene værd.



Men nu tilbage til opskriften på de skønne brownies...


 
Rå chokolade brownies



300 g økologiske dadler

200 g økologiske abrikoser

125 g paranødder

125 g valnødder

2 dl kakaopulver evt. rå

2 dl koldpresset økologisk kokos olie

1/4 tsk. fint salt

½ tsk. ren vanilje



Gojibær  til pynt



Blend dadlerne og abrikoserne til en fin masse (det er lettest at gøre af flere omgange, da dadlerne ellers har det med at sætte sig fast).

Blend paranødderne til fint mel i en minihakker og bland dem i abrikos-daddelmassen.

Kokosolien smeltes og tilsættes. Derefter tilsættes kakaopulver, ren vanilje og salt.

Til sidst hakkes valnødderne og hele massen vendes sammen i en skål.

Dejen kommes i en form i en ca. 3 cm tykkelse, presses godt sammen og sættes i køleskabet. Skal stå og samle sig et par timer til massen bliver fast.

Inden servering skæres den i små mundrette stykker og pyntes med gojibær eller hvad man nu foretrækker.

Tip; Man kan også vælge at blende halvdelen af paranødderne og halvdelen af valnødderne til mel, og så hakke den anden halvdel af paranødderne og valnødderne groft, så der kommer lidt større stykker af begge dele i brownien.
Valnødderne kan desuden erstattes af pecannødder eller andre nødder:0) 




Her fordelt i formen. Denne opskrift er helt sikkert ikke for fedt forskrækkede for den svømmer i kokosolie. Men det er den gode af slagsen, som nærer cellerne, smører tarmen og fodrer hjernecellerne.....så der er så absolut ingen grund til nogen former for dårlig samvittighed.



Og her er den så serveret. Jeg har pyntet med gojibær og morbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar