En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

onsdag den 25. april 2012

Vegansk linselasagne

                                     Vegansk Linselasagne


Igår aftes stod den herhjemme på linselasagne. Jeg har ellers aldrig været særlig begejstret for pasta og det er altid noget, jeg er hoppet ganske let henover, når jeg har været ude. Men efter at have lært disse glutenfri lasagne plader af fuldkornsris at kende, er jeg hoppet i med begge fødder. Specielt når de serveres i en nærende og smagsfuld lasagne som denne.




Opskriften har jeg fra et vegetarisk madlavningskursus, jeg var på her sidste efterår, dog har jeg justeret den lidt blandt andet ved at krydre med chili og muskat, og så er grønkålen blevet skiftet ud med spinat. Dette primært fordi det er for besværligt at få fat i frisk grønkål. Det bedste ved denne lasagne er næsten at kæresten også elsker den og han er ellers inkarneret kødspiser.....det siger meget synes jeg:0)

opskriften kommer her;

Linselasagne


200 g grønne linser
3 dl. Bouillon
1 laurbærblad
1 ds flåede hakkede tomater
1 tsk havsalt
Friskkværnet peber
1½ pillet løg
2 fed hvidløg, finthakket
1 spsk olivenolie
225 g skrællet persillerod i tern (pastinak kan også bruges)
3 dl bouillon
1½ dl soja eller havrefløde
Lidt muskatnød
Friskkværnet peber og salt
1½ pillet, finthakket løg (ca.100g)
2 spsk. olivenolie
250 g frossen spinat (eller 150 g ribbet, hakket grønkål)
½ dl vand…evt lidt mere
15 g soltørret tomat
1 chili, finthakket
Lidt citronsaft og cayennepeber
Olivenolie
Ca. 6- 9 rislasagneplader
Gærflager

  1. skyl linserne og kog dem i en gryde under låg sammen med bouillon og flåede hakkede tomater i 45 min. Smag til med peber og stil til side.
  2. Svits løg og hvidløg i olivenolie i et par minutter, uden at de tager farve. Tilsæt persillerod og svits yderligere et par minutter. Tilsæt bouillon og lad småkoge i 10 min. Tilsæt soja eller havrefløde og smag til med salt og peber. Stil til side.
  3. svits løg i olivenolie i et par minutter, uden at de tager farve. Tilsæt grønkål eller spinat, soltørrede tomater og chili samt vand og svits nogle minutter indtil grønkålen/spinaten er faldet helt sammen. Smag til med citron og cayenne.
  4. Blend linsemassen kort, hvis linserne ikke er kogt helt ud, dog uden at linserne bliver til sovs.
  5. Hæld lidt olivenolie i fadet og læg tre lasagneplader tæt sammen ovenpå. Fordel et lag linsesovs ovenpå pladerne, så et lag grønkål/spinat og til sidst et tyndt lag persillerodscreme. Følg samme fremgangs måde yderligere en eller to gange alt efter hvor høj, du ønsker, lasagnen skal være.
  6. Dæk lasagnen med et stykke bagepapir og bag den i ovnen ved 175 grader i 30 minutter.
  7. Fjern bagepapiret og drys gærflagerne over lasagnen (hvis man ønsker en ikke- vegansk version bruger man selvfølgelig bare ost:0)). Lasagnen bages yderligere 10-15 minutter.
Lad den hvile 10 minutter efter den et taget ud af ovnen og server:0)




lasagnen ligges i lag


og serveres her med en rødbedesalat af kogte rødbeder, grønne bønner, persille og valnødder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar