En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

lørdag den 3. august 2013

Blomkålsboller

Dette er endnu en opskrift på boller uden mel, som jeg bare blev nødt til at prøve af.
Jeg har oplevet noget ret forunderligt på det seneste og det er at min mave nærmest jubler, når den bliver sparet for brød i store mængder. Og det til trods for, at jeg i flere omgange er blevet testet for gluten allergi med et negativt resultat. Det er åbenbart ikke alt, der kan måles. Jeg har på ingen måde tænkt mig at gå paleo eller noget i den dur.
Jeg bliver bare så glad, når jeg finder noget som virker, og som gør min mave glad. Og det gør disse boller til fulde og så er de propfyldt med fibre fra alt det dejlige blomkål.
Det eneste negative jeg har at sige om disse boller er at køkkenet kommer til at lugte lidt af prut, men det er til at leve med (og grine lidt af:0)).
Til vinter, når blomkålssæsonen er ovre, vil jeg prøve at lave dem med broccoli....kunne forestille mig, at man kunne få nogle ret smukke grønne boller ud af:0)

Blomkålsboller;

500g blomkål, ordnet
1 stor gulerod
½ squash
1 spsk. kokosfedt
30g kokosmel
30g hørfrø
20g sesamfrø
20g græskarkerner
40g mandler
2 spsk. skallin eller fiberhusk
3 æg
1 lille tsk. salt
1 tsk. timian
1 tsk. oregano
evt. lidt friskkværnet muskat

Mandler, kerner og frø køres til mel i en foodprocessor.
Tilsæt blomkål og kør til det er helt findelt som mel.
Riv squash og gulerod på et rivejern og smid det i foodprocessoren.
Tilsæt krydderier og kokosfedt.
Tilsæt æggene et af gangen og kør det til en jævn masse.
Læg klatter af dej på en bageplade med bagepapir og drys evt. med blå birkes.
Dejen er meget våd og kan ikke formes, men det bliver bollerne bestemt ikke ringere af.

Bollerne bages 25-30 minutter ved 200 grader.

Jeg lavede en god omgang persille-hvidløgssmør til disse boller og det smagte rigtigt dejligt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar