En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

søndag den 11. august 2013

Shopping.....og hvorfor vi bliver afhængige af det.

Jeg har længe tænkt på, at jeg har haft lyst til at lave et indlæg, der handler om shopping. Noget helt andet end det jeg plejer at skrive om.
Men jeg tænker, at det er et oplagt emne, og noget som jeg personligt i perioder kæmper lidt med i den henseende, at jeg ofte er meget impulsiv og har det med at handle, før jeg tænker (jeg shopper generelt kun steder, hvor der er en måneds returret, så jeg formår at redde mig selv sidst på måneden).
Men vi lever i en tid, hvor shopping er et stor issue. Der findes et hav af mode - og livsstilsblog, Damebladene er fyldt med tips til, hvordan du skaber dig det perfekte hjem og det perfekte look...og der er ingen tvivl om, at det rette par støvler eller sko, kan gøre underværker for en ellers trist og grå dag.

Overforbrug er en af samtidens store temaer samtidig med, at der er begyndt at opstå grupper som "non-shoppers" inde på facebook, hvor en gruppe af kvinder har besluttet sig for helt at stoppe med at shoppe et halvt år, og jeg ved, at der er åbnet en butik i København, hvor man kan komme ind og bytte sit gamle tøj til nyt mod et månedligt beløb.
Der er endeligt ved at opstå en modreaktion på det store forbrug en stor del af befolkningen har haft de sidste mange år.

Og jeg ville ønske, at jeg selv kunne holde mig helt fra shopping i et halvt år. Men jeg må indrømme, at tanken skræmmer mig, endda rigtigt meget. Og hvorfor det? Fordi jeg er afhængig af det skidt......og det er for mig at se et ret hurtigt quick fix på en dårlig dag.
Ingen tvivl om at store mængder egenomsorg og selvkærlighed ville gøre så meget mere for mig i længden.
Men engang imellem er det altså nemmere sagt end gjort.....og jeg må indrømme, at jeg indimellem køber det damebladene fortæller os; At det helt rette look, at det at være velklædt og velplejet er lig med et lykkeligt liv.
Det kan jeg så godt skrive under på, at der absolut ikke er noget hold i. Der skal meget mere end penge til at gøre dig lykkelig (hvis det bare var så enkelt:0))

Men hvorfor er det lige, at shopping er så godt?
For mig at se handler det om, at livet bliver meget sjovere, når der er råd til at skeje ud engang imellem. Nogle gange føles det lidt som en leg, og det er en god form for tidsfordriv, hvis man lige skal slå et par timer ihjel, og så er der selvfølgelig det umiddelbare kick af glæde, det giver at forkæle sig selv med noget nyt.
Desuden har jeg lagt mærke til, at jeg umiddelbart har en større tendens til at blive revet med af gode tilbud ugen op til min menstruation. Så måske det hormonelle også har noget at sige.

Men noget som mange sikkert kan nikke genkendende til (inklusive mig selv) er, at det for kvinder ofte er en måde at kurerer stress og anspændthed på.
Undersøgelser viser at tre ud af fire kvinder er afhængige af at shoppe.

Den kendte sociolog Emilia van Hauen forklarer kvinders behov for shopping således;
At når kvinder shopper handler det for hende om at styrke sin position som den primære omsorgsbærer i familien. Som kvinde har man hele tiden øjnene op for, hvad der vil glæde de nærmeste samtidig med, at det vigtigt for hende at forblive attraktiv (en undskyldning for en ny kjole?!), og bevare mandens kærlighed, og dermed holde familien samlet. Kvinden har en større tendens til at købe så meget som muligt lige nu også med tanke på fremtiden. Så er der et mindre problem til den tid

Jeg kan nikke genkendende til mange af de ting hun siger bl.a. har jeg det med at hamstre bønner, tørret frugt, kerner og nødder i frygt for at skulle stå og mangle det lige pludseligt.
Vores fryser bugner, fordi jeg altid vil være sikker på at have en nem frokost eller aftensmad, hvis jeg har en dag, hvor vi ikke gider det store madlavning.....og jeg tænker utroligt meget på, hvad der vil glæde min kæreste, når jeg handler ind.
Jeg plejer at sige til ham, at jeg betaler aflad med kiks og vingummi, hvis jeg er inde i en af mine humørsvingende (meno) perioder, og har skyldfølelse over ikke at være kærlig nok.

Så måske er shopping for kvinder bare en naturlig del af det at være til. Og man kan sagtens shoppe uden at ende i et overforbrug. Jeg læste engang (i et dameblad:0)) at en undersøgelse havde vist, at vi bliver mere glade for små hyppige køb end de store og mere sjældne køb.
Så måske er kunsten bare at blive bedre til at spare i det daglige og så ligge lidt penge af til en ugentlig selvforkælelses treat. Og så huske på alle de gratis glæder, som der også er at tage af.

En anden ting er det med at blive bedre til at være overbærende og kærlige overfor os selv. Jeg er ret sikker på, at grunden til overshopping hos mange kvinder ofte bunder i en følelse af at være utilstrækkelighed og have et lavt selvværd.
Den genkender jeg i hvert fald hos mig selv:0)

Om ikke andet kan der også gå sport i at spare. Noget af det der har givet mig rigtigt meget glæde her sommeren over, er alle de film jeg har bestilt og hentet på biblioteket og lige for tiden har jeg så meget tid, at jeg også er gået derned for at sidde og læse dameblade i stedet for at købe dem. Jeg er nemlig en rigtig bladnarkoman.
Udover det har jeg haft det ovenud godt med rigtigt at få ryddet ud i gemmerne og smidt en masse aflagt tøj til genbrug. Det giver bare en god følelse i det hele taget at få givet noget videre, som også tjener et godt formål.

Men jeg har også spenderet lidt. Det er blevet til disse lækre ballerinaer. Kan bare ikke stå for noget der er pink. I det hele taget forsøger jeg at få flere farver ind i min garderobe ene og alene af den grund, at det gør mig glad:0)

 
 
 
Sommerens bedste køb har helt sikkert været denne taske, som jeg købte i en fairtraide butik i Flensborg. Ved det køb støttede jeg et projekt i Afrika, der hjælper kvinderne til en bedre levevej og bedre levevilkår i det hele taget. Det er da shopping med omtanke og kærlighed vil jeg mene:0)
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar