En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

søndag den 28. juli 2013

Det klimavenlige valg

Denne sommer er noget af det, der har optaget mig rigtigt meget er klimaet og vores moder jord, som vi alle sammen burde blive langt bedre til at passe på og tage hånd op.
Jeg har følt mig ovenud taknemmelig over det fine vejr, vi er blevet beriget med, og hvor har jeg nydt at stå op til solskin næsten hver morgen og ikke at skulle pakke mig ind i flere lag tøj for at holde varmen.
Jeg har givet slip på mine kreative projekter og har i stedet brugt tiden på at gå lange ture med min kæreste og ligge på altanen under en parasol med noget godt læsestof ved hånden.
Og jeg har faktisk præsteret at læse alle Lorna Byrnes tre bøger på en måned. Hendes første bog hedder "Engle i mit hår", og jeg kan kun anbefale alle at læse hendes bøger.....de vil ændre dit liv. Hun har en hjemmeside, hvor man kan læse mere lige her; www.lornabyrne.com

I en af bøgerne kommer hun ind på klimaet og verdens situationen, som den ser ud i dag, og hun beskriver rigtigt godt, hvordan moder jord reagerer på alt den forurening, vi som mennesker hele tiden lukker ud.
Og jeg er bestemt ingen helgen selv, for der er faktisk rigtigt mange situationer, hvor jeg sagtens kunne gøre noget bedre, og hvor jeg i det hele taget skal blive bedre til at tænke mig om.
Jeg er så heldig at være kæreste med en energirådgiver, og vi har ofte lange snakke om, hvordan vi hver især hver dag skal blive bedre til at spare energimæssigt. Ikke at vi er enige på alle punkter, og i og med at vi også har en økonomisk begrænsning og dermed f.eks. ikke har råd til at købe alting økologisk, er der nogle ting, vi ikke har mulighed for at efterleve.

Men der er små ting, vi hver især kan gøre hver dag uden at det behøver gå for hårdt ud over økonomien.
Nogle af de ting, jeg altid prioriterer,og som jeg mener, at man altid burde have i baghovedet er;

  • - Jeg køber altid mine æg økologisk. Hvis det ikke er muligt så køb dem fra fritgående høns. Andet kan man ikke være bekendt.
  • - Køb så vidt som muligt altid dansk....jordbær i vinterhalvåret hører ingen steder hjemme (medmindre de er øko og fra frost). Desuden er grønt og frugt udenfor sæson max sprøjtede og dermed fyldt med hormonforstyrrende stoffer.
  • - Spis mindre kød og vælg kylling frem for gris og ko
  • - Køb laks og andet fisk af ordentlig kvalitet og gå en stor buge udenom pangasius og billig dåsetun (det er simpelthen miljøsvineri)
  • - Køb miljøvenligt bagepapir...det fås i Superbrugsen til en 10`er.
  • - Køb en ordentlig vandflaske, gerne af glas og genbrug.
  • - undgå sølvpapir.
  • - Køb sæbe, opvaskemiddel, hygiejnebind osv. miljømærket. dette fås også til billige penge i de større supermarkeder.
  • - Det samme gælder dine hudplejeprodukter. Jeg er rigtigt glad for det danske mærke Melissa, som laver nogle rigtigt fine produkter til billige penge.
  • - Selvom jeg selv er en sucker for superfood som gojibær, kakaonibs og morbær, så prøver jeg at blive bedre til at fokusere på alt det superfood, der er i nærområdet, som ramsløg, hvidløg, kål og danske bær, som f.eks, de lækre blåbær, som er lige oppe over. Gojibær kommer langvejrs fra og selve transporten er en stor forureningskilde, som er værd at have i tankerne.
  • - En anden ting er de danske kartofler, som jeg virkeligt forsøger at integrere i vores madlavning. Quinoa og ris er sundt, men det forurener langt mere end kartofler.
  • - Genbrug altid poser og sig nej til plastic så vidt, det er muligt. Køb hellere nogle gode og miljøvenlige bøtter til opbevaring. Ikea har nogle geniale glas, som jeg bruger til at opbevare frø og nødder i. De koster kun omkring en 20`er, og dem spenderer jeg gerne.
  • Når du køber tøj, så kig efter miljømærket. Jeg har flere gange set det i både Vila og i HogM. Og smid aldrig tøj ud. Giv det til genbrug. Jeg har set, at de i HogM har startet en miljøkampagne, hvor man kan aflevere sit gamle tøj, og derved sikre sig, at det blive miljøvenligt genanvendt. Til gengæld får du et bonuskort, som du kan udløse senere hen. Det er da noget vi kan lide:O)
  • Drop de lange bade og brug mindre sæbe. Min kæreste siger altid, at vand er det bedste opløsningsmiddel der findes, og det forsøger jeg at huske.
  • Køb økologisk tandpasta. Almindeligt tandpasta er proppet med flour og andet skidt, som ingen af os har gavn af.
  • læg madplaner for en uge ad gangen og planlæg at bruge de grøntsager, du nu engang har og undgå på den måde madspild.
Puha, dette blev vist en lidt lang liste, og jeg kunne fortsætte. Og det er bestemt ikke, fordi jeg skal diktere, hvad der er rigtigt og forkert. Det er bare, hvad der betyder noget for mig, og jeg ville ønske, at flere ville få øjnene op for de små forskelle, vi kunne gøre hverdag, som i det store og hele ville være et stort skridt for menneskeheden og for vores kære moder jord, som vi skal huske at passe på.....om ikke andet så for vores børns og deres fremtids skyld.


Geniale glas til opbevaring fra Ikea
 

Lækre og miljøvenlige hudplejeprodukter plus min favorit tandpasta fra urtekram. Alt sammen dansk produceret:0
                                                           
 Inspiration til klimavenlig madlavning. Synes virkeligt Kirsten
 Skaarup er en pioner indenfor det område.

 
Og et billede fra en gåtur vi var på en dag, der minder mig om, hvorfor det er så vigtigt at passe godt på alt den smukke natur.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar