En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

torsdag den 25. juli 2013

Kartoffelklatkager med majs og foråsløg

Denne opskrift er en gammel opskrift som jeg faktisk helt havde glemt, at jeg havde liggende. Men i og med, at jeg har en mand, der elsker kartofler, og at det lige nu er muligt at købe dem danske er det bare med at komme i gang.

Jeg har valgt at bruge halvt søde kartofler ene og alene af den grund at jeg ikke er særlig glad for kartofler, når de står alene. Men man kan sagtens lave dem udelukkende med almindelige kartofler.
Og brug endelig friske majs nu de er at få i butikkerne.

Opskriften lyder således;

200g kartofler
150g søde kartofler
2 forårsløg
60g majskerner (friske eller fra frost)
1 tsk. paprika
½ tsk. chilipulver
½ tsk. gurkemeje
½ tsk. salt
1 æg
3 spsk. plantemælk (eller evt. havrefløde)
60 g boghvedemel

Hak forårsløg fint.
Skræl og riv kartoflerne og skyl dem grundigt under koldt vand.
Pres dem tørre.
Hæld mel i en skål og rør krydderier og salt i. Lav en fordybning i midten. Tilsæt æg og mælk og rør det sammen til en forholdsvis tyk dej.
Tilsæt kartofler, forårsløg og majskerner og rør dejen godt sammen.
Fordel massen i passende klatter på en bageplade betrukket med bagepapir. Pensel kartoffelklatterne med lidt olivenolie og bag dem ved 200 grader i ca. 20 minutter.

De smager også rigtigt godt kolde så de er meget velegnet til madpakken evt. som fyld i en burgerbolle med en klat hummus eller andet proteinrigt til.
Her er de en favorit til morgenmad med et kogt æg, lidt grønt og en god klat basilikum pesto.


Haps:0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar