En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

mandag den 1. juli 2013

Smoothie med rå kakao, gojibær og blåbær...

Dette er en rigtig mandagsforkælelse......og i mine øjne en helt perfekt måde at starte en mandag morgen, når man igen skal vænne sig til at stå tidligere op og gerne vil have en positiv start på en ny uge.
Ingen tvivl om at jeg forguder rå kakao...et lille vidundermiddel, som jeg slet ikke kan få nok af.
Det sker faktisk, at jeg tager mig selv i at tænke, når jeg føler mig moody og ikke rigtigt kan hæve mit humør; Det er simpelthen fordi jeg ikke spiser nok mørk chokolade eller indtager nok kakao.
Kakao kan være nok så udskældt pga. koffeinindholdet og jeg har ved at google det, læst flere, der udtaler at det er afhængighedsskabende og dermed ikke godt. Samtidig med at andre hylder det som gudeføde.
Jeg holder mig til det sidste, for faktum er, at rå kakao er et lykkemiddel og langt bedre og sundere end at indtage alskens antidepressiv medicin og andet crab. Desuden indeholder det både en masse mineraler, antioxidanter, jern og magnesium og er dermed muskelafslappende. Hvad er der ikke at kunne lide?

Og så er det helt perfekt i en smoothie sammen med gojibær, blåbær og lidt banan (jordbær fungerer også godt her).
Jeg bruger altid optøede blåbær til min smoothie, som jeg koger op aftenen forinden. Både for at undgå unødige bakterier, men også fordi jeg ikke kan tåle kolde ting.
Hvis man bruger blåbær direkte fra frost skal man nok tilføje lidt ekstra.

Min opskrift ser sådan her ud;

3/4 dl youghurt (jeg bruger altid Soya yoghurt eller græsk yoghurt)
1 dl rismælk med kokosmælk eller ren kokosmælk
2 tsk. rå kakao
1 dadel
1/3 af en banan
50 g optøede blåbær (eller en blanding af blåbær og jordbær)
lidt gojibær
1 stor tsk. hampeprotein
lidt kanel og kardemomme
1 spsk. livets olie eller hørfrøolie

Evt. lidt knuste hørfrø

Det hele blendes med en stavblender. Vent med olien til sidst, da den ikke har godt af at blive blendet for hårdt.
Hæld i en kop eller et glas og nydes gerne med en ske.

Spises gerne med et kogt æg til, så er proteinbehovet dækket og der er godt tanket op fra morgenstunden:0)


Dette er absolut ikke den smukkeste smoothie....men smagen fejler ingenting.
Ren lykke i kop..... bedre bliver det bare ikke:0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar