En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

lørdag den 13. juli 2013

Hampeproteinkage med hindbær og abrikoser

Udover at nyde det gode solskin i store doser og køre det danske land rundt i bil, bliver der også eksperimentereret en hel del i køkkenet i disse dage.
I går havde jeg på trods af det gode vejr store bage dag. Der blev bagt endnu en omgang drømmeboller og denne kage, som måske ikke er så kageagtig men mere et sødt og sundt brød sprængfyldt med proteiner og gode næringsstoffer. Genialt som morgenmad på farten eller til en sund omgang eftermiddagshygge.
Uhh....hvor jeg elsker at eksperimentere, når det bliver vellykket.
Opskriften fandt jeg i et Alt for damerne blad, men er blevet ændret en hel del bl.a. fordi jeg ikke har andet en hampeprotein i mit køkken ( I den oprindelige opskrift er der proteinpulver med jordbærsmag). Der er delte meninger om smagen af hampeprotein, men her hos mig kører den altså lige ind.
Jeg kan godt lide den neutrale lidt græsgrønne smag. Bruger det dog aldrig i store mængder, men jeg synes det går rigtigt godt i mange ting og så er det til at betale.
Hvis man har et andet proteinpulver man foretrækker, kan man jo bare bruge det.

Min opskrift kom til at se sådan her ud;

3 bananer
100g abrikoser, tørrede
200g græsk yoghurt
200g hindbær, frisk eller frost
5 æg
50g hampeproteinpulver
25 g hampefrø
120g mandler, blendet til mel
30g chiafrø
50g quinoamel
1 tsk. vanillepulver
1 tsk. kardemomme
1 tsk. bagepulver
saften fra en halv citron
1 spsk. kokosolie

Mos bananerne i en skål og blend eller pisk æggene i.
Mal mandler til mel og hak abrikoserne i små tern.
Rør alle ingredienserne sammen i skålen med ægge-banan mosen.
Fordel dejen i en smurt form og bag den ved 160 grader i 45-50 minutter.

Lad den stå og trække en times tid inden den spises (og nydes).


Min kæreste var ikke helt tilfreds med denne kage på førstedagen da han synes hampen smagte for meget igennem. Men nu i dag har han spist endnu et stykke og proklameret, at han overhovedet ikke kan smage hampen.
Her fra mig er der ingen brok, men jeg er også lidt hardcore hvad gælder det græsgrønne, men synes også at kagen vinder rigtigt meget ved at stå og trække. Men sådan er det med det meste bagværk.
Hvis der er nogen, der har nogle erfaringer med anvendelse af andet proteinpulver, vil jeg meget gerne høre det.
Lige pt. går jeg meget og overvejer at købe chokolade proteinpulveret fra sun warrior, fordi jeg tænker, at det vil fungere rigtigt godt i mit sunde konfekt og til proteinbarer og morgensmoothies i deluxe udgave.
Men det er godt nok dyrt, så det kræver lidt overvejelser for mit vedkommende....vil meget gerne høre, hvis der er nogen, der har nogle positive oplevelser med sun warrior?

Ikke lige de bedste billeder, men kameraet gik død for batteri midt i det hele. Den har en lidt sjov græsgrøn farve, men er virkeligt anbefalelsesværdig. Jeg glæder mig til at spise den til morgenmad med en klat græsk yoghurt til. Kage til morgenmad er altid et hit:0)

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar