En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

torsdag den 29. november 2012

Forventningens glæde og en lækker opskrift på (sunde) æblemuffins...

Julen nærmer sig med hastige skridt.....og det får mig til at tænke på det at være barn versus det at være voksen. For i en barneverden er der jo uendeligt lang tid til den 24. Jeg kan stadig huske forventningens glæde og kalenderlyset, der langsomt brændte ned og nærmede sig den 24 (alt for langsomt).
Og den tid kan jeg virkeligt godt savne......som barn er man så meget bedre til at være i glæden ved julen og blive begejstret over de små ting, som december måned bringer med sig.
Hvor imod jeg i mit voksne liv har kæmpet med at finde glæden ved julen, fordi der altid har været så meget pres og så mange forventninger fra familiens side. Forventninger som jeg ofte har svært ved at indfri og som egentligt bare har medført en masse stress og frustration. Så julen bare har været noget der skulle overståes.
Men i år har jeg besluttet mig for at det skal være anderledes og jeg har kogt alt familie tam-tammet ned til et minimum og vil bare glæde mig over at være sammen med min dejlige kæreste og julehygge her i vores lille lejlighed.....og idag har jeg taget en lille smule forskud ved at kaste mig ud i disse æblemuffins, som efter min kærestes mening smager dejligt at gløgg og jul.
Lækre blev de ihvertfald.....jeg har ekspermenteret lidt og lavet mine muffins glutenfri. Jeg er blevet indehaver af en meget lækker glutenfri melblanding fra Faslevgård mølle, som efter min mening er helt perfekt til bagning, da mit bagværk hverken bliver tørt eller kommer til at smage for meget af ris, som glutenfrit bagværk ofte gør.
Og så har jeg tilsat mandler og sesamfrø, for at få glæde af de gode fedtstoffer og give kroppen et ekstra boost af kalk. Det kan man efter min mening ikke få for meget af:0)

Opskriften kommer lige her;

2 æg
½ dl agavesirup
350 g æbler (nettovægt) - det svarer ca. til 4 æbler
1 dl youghurt naturel eller soya youghurt
½ dl. kokosolie, smeltet
40 g tørrede tranebær
En stor håndfuld valnødder, grofthakket
60 g mandler, malet til mel
40 g sesamfrø
100 g fuldkornsmel
2 tsk kanel
1 tsk kardemomme
½ tsk ingefær
½ tsk vanillepulver
1/4 tsk stødt nelliker
2 tsk vinstensbagepulver.
en knivspids salt

Æggenes piskes med agavesirup og den smeltede kokosolie.
Youghurt/soya youghurt tilsættes
Æblerne skæres i små tern og vendes i æggeblandingen
Mandler blendes til mel og tilsættes sammen med mel, krydderier, bagepulver og sesamfrø.
Valnødder og tranebær hakkes groft på et skærebræt og vendes i dejen til sidst.
Dejen fordeles i muffinsforme og bages ved 180 grader i 20-25 minutter.

Nyd og lad dig indehylde af alle de vidunderlige dufte krydderierne spreder i dit køkken....




Den skønne glutenfri melblanding fra faslevgaard. De har en stand på Ingerslev om lørdagen. Ellers kan man ringe og specialbestille sin mel på forhånd.

Skønne, skønne æblemuffins.....og så kan julen da bare komme an:0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar