En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

mandag den 22. oktober 2012

Når livet byder på angst.....

Den sidste uge har været noget turbulent for mit vedkommende. Jeg synes, jeg har en masse at se til Jeg gør mig lidt for mange bekymringer og tænker lidt for mange katastrofetanker.
Og dermed har livet budt mig en hel del mere angst, end jeg er vant til. Nu ved jeg jo godt i mit rationelle hoved at angst opstår af en tanke og er ganske harmløs i sig selv. Men når man ligesom jeg har et meget sart nervesystem, skal der ikke så meget til før end hele læsset vælter, og hjertet galoperer derud ad med 120 km i sekundet (sådan føles det ihvertfald) Jeg ved også, at efteråret er en meget sart tid for mit vedkommende, både fordi vi går de mørkere tider i møde, men også fordi den her hos os står på den ene familiesammenkomst efter den anden. Både jeg og kæresten har fødselsdage, der skal fejres, derefter kommer en stor del af min familie og så julen. Og det er og bliver ALT for meget og ikke noget, jeg befinder mig særlig godt med.
Og selvom jeg hvert år gør en stor dyd ud af at sætte grænser og sige fra og gøre det så minimalt som muligt, ja så ender det altid med at læsset vælter på et eller andet tidspunkt, og det må så være nu.......

Desværre kender jeg ikke den rette opskrift på hvorledes jeg kan skabe mere ro og balance i mit sarte sind. Men jeg ved, at der er nogle ting, jeg kan gøre, for at berolige og dæmpe de værste angst symptomer og dermed skabe lidt mere jordforbindelse...

Jeg har lavet mig en lille liste over nogle af de ting jeg forsøger at huske på og som er med til at bringe lidt velvære i krop og sind;

- Fodbade med Epson salt.......beroligende, afspændende og afgiftende og meget nødvendigt, når man har kronisk kolde fødder.
- Lange gåture i naturen. På med vinterfrakke og hue, der er ikke noget mere helbredende end at befinde sig i naturen og gerne nær ved vand.
- Pukkas relax te...vidunderlig te med en dejlig aromatisk eftersmag, der skaber ro i sind og nervesystem
- At trække vejret dybt og lytte til noget afslappende musik. Dette er super svært når angsten galopererer, men strengt nødvendigt. Dyb vejrtrækning fylder kroppen med energi og vitalitet. Øvelse, øvelse og øvelse.
 - At drikke en masse vand på en gang. Det føles bare rart og udrensende at drikke en masse vand. Det får dig til at tænke klarere og giver lidt jordforbindelse. Jeg gør det per automatik, hvergang jeg oplever meget angst,
 - massage - kropsberøring. Det hænder at min kæreste er så sød at give mig lidt massage eller nusse mig i håret. Selvom det kan være ret så grænseoverskidende at blive rørt ved, når man har meget angst, så er det vigtigt at give sig selv lov til at blive holdt om.
- At sætte grænser og sige fra. Dette er noget der for mig kan være rigtigt svært. Men jeg er blevet meget bedre og langt mere hård til dette. Folk må bare lære at acceptere at jeg ikke er en person, der er til store fester eller ikke kan klare en hel dag i familiens skød. Det er bare ikke alt angsten værd.

Og ja så er der kosten, som næsten fortjener et helt blogindlæg for sig selv (og der kommer der sikkert også så:0))
Jeg mener ikke, at kosten betyder alt og det med at en gluten, mælke og sukkerfri kost kan helbrede en fra alverdens psykiske sygdomme, giver jeg ikke meget for. For jeg har været der, og jeg har prøvet det (og det virkede ikke, gjorde mig bare endnu mere stresset end jeg var i forvejen) Der er nogle ting, jeg har skåret ned på (men ikke fjernet for bestandig tid) i min kost ene og alene af den grund, at jeg har lært at mærke efter, hvad min mave reagerer på, og hvad den ikke gør. Og jeg har mærket betydningen af hvad et stabilt blodsukker kan gøre ved mit velbefindende og min psykiske balance.
Også har jeg lært, hvad gode olier kan gøre ved mit humør og min koncentrationsevne. En god spsk olie i min morgen smoothie er langt bedre end hvad nogen lykkepille nogensinde har gjort for mig.
Dermed ikke sagt at medicin også kan være med til at gøre en forskel.
Jeg mener bare, at det hele handler om balance og helhed. Om at finde de ting der virker og lære at mærke efter, hvad der gør dig glad og sige fra, når man mærker at der er nogle småting, som fylder alt for meget og som hæmmer istedet for at fremme et glædesfyldt sind.

Så en god kombi af det hele må være det rette. Jeg forsøger at gøre mit bedste hver dag for at skabe mest muligt velvære i mit liv og nogle gange mislykkedes det stort og jeg henter hjælp fra bio kemiens verden. Andre dage kan en lækker smoothie eller et stykke af mine efterhånden mange sunde kager gøre en forskel.
Eller en dag som i dag, hvor jeg har gået ude i skoven og nede ved vandet og lyttet til naturens lyde og følt den jordforbindelse, der er at skabe kontakt med jorden og lade sig opsluge af det som er......og nyde regnens dråber falde på min kind og lytte til bølgernes brusen....se det er ren medicin for mit sarte sind.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar