En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

fredag den 5. oktober 2012

Hokkaidosuppe

En af de bedste ting ved efteråret er at de smukke hokkaido græskar kommer på hylderne. Jeg må indrømme at jeg har en lille afhængighed der.....jeg kan simpelthen ikke blive træt af dem. De er dejligt milde i smagen, lækre cremede og så er de let fordøjelige. Jeg både bager dem i ovnen, moser dem sammen med kartofler til en mos og laver suppe af dem......

Jeg ved, at der findes et utal af variationer, når det gælder hokkaido suppe (og jeg har da også kig på et par nye opskrifter jeg skal have prøvet af her i løbet af efteråret)

Men denne suppe bliver jeg ved med at vende tilbage til. Den er dejligt mild og let og så elsker jeg duften af  rosmarin. Denne gang flottede jeg mig og købte frisk rosmarin til suppen.....og det var alle pengene værd:0)

Opskriften er oprindeligt af Lone Boel Stiller, som bl.a. underviser i vegetarisk madlavning under FOF i Århus.

Opskriften lyder således;

1 stort løg
2 fed hvidløg
1 spsk olivenolie
½ -1 rød peberfrugt (alt efter størrelsen)
1-2 cm rød chili
½ mellemstort hokkaido græskar
1 l bouillon
1 porre
tørret eller frisk rosmarin
1 dl græskarkerner
urtesalt og friskværnet peber

Rist græskarkernerne på en tør pande ved høj varme under konstant omrøring til de begynder at dufte og er gyldne. Lad dem køle af, hæld dem i en skål og stil dem til side.

Pil løg og hvidløg og skær dem i tern. Skær peberfrugten i tern og hak chilien fint. Skær den hvide del af porren i ringe (gem den grønne del til senere brug). Vask hokkaidoen og del den i to. Gem den ene halvdel til en anden gang. Fjern kernerne i den anden halvdel med en ske og skær den i tern.

Opvarm lidt olivenolie i en stor gryde og svits alle grøntsagerne i et par minutter. Tilsæt rosmarin og bouillon og lad suppen koge ca. 30 minutter under låg.

Imens skæres den grønne del af porren i meget fine ringe. Svits dem kort i olivenolie på en pande. Hæld dem i en skål og stil til side.

Blend hokkaidosuppen. Smag til med ekstra rosmarin, peber og evt urtesalt.
Hvis man synes den trænger til et syrligt pift kan man tilføje lidt balsamico eller citronsaft.

Server suppen med porreringe og græskarkerner.


 
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar