En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

fredag den 23. maj 2014

Broccoli - aspargesterrine

Denne opskrift har jeg lavet et utal af gange de sidste to måneder. Den er let og lækker og ja så elsker jeg bare at de danske grøntsager er begyndt at skyde op ad jorden. Så er det også en helt del nemmere at handle klimavenligt og i og med at det endeligt er blevet rigtigt forår er det på alle måder guld værd, at alting er saftigt og bare smager af mere....

Første gang jeg lavede denne terrine, lavede jeg den med spidskål i stedet for asparges, da det var det vi havde i køleskabet. Så på den måde kan den varieres i det uendelige alt efter hvilke grøntsager, der er i sæson.

Opskriften lyder således;

1 stor gulerod
250g grønne asparges
500g broccoli
1 håndfuld hakket persille (purløg kan også bruges)
4 piskede æg
1 dl cremefraice 18%
2 spsk. mel (jeg brugte rismel)
Lidt friskkværnet muskatnød
salt og peber

Gør grøntsagerne i stand. Skær gulerod i små tern. Snit asparges og broccoli i små stykker.
Damp broccoli og gulerod sammen i ca. 4-5 minutter. Jeg kan godt lide en lidt grov purè, så jeg damper dem ikke for længe.
Blend broccoli og gulerod og lad det afkøle let.
Damp aspargesene kort og lad dem ligeledes afkøle.
Rør broccolipureen med persille, æg, cremefraiche, rismel, muskat, salt og peber.
Kom halvdelen af purèen i et smurt fad. Fordel aspargesene henover. Slut af med resten af purèen..
Pynt evt. med lidt græskarkerner eller andet.

Terrinen bages ved 200 grader i vandbad i 40-50 minutter (alt efter hvor høj en form du bruger).
Terrinen er færdig, når den føles fast i det, når du stikker med en gaffel.
Lad den afkøle let inden den serveres.

Serveres med en frisk salt og evt. et stykke kød eller fisk.
Den smager også rigtigt godt kold, så den er meget madpakke velegnet.


 


 Sådan kom min terrine til at se ud.....

Den blev bl.a. serveret med en grøn salat af foråret lækre grøntsager
 

Og vandmelon skåret i tern.....mums, har lidt af en craving for den slags lige pt.





1 kommentar:

  1. Jeg elsker det! Også tak for den lækre opskrift med broccoli. Jeg har ledt efter en i lang tid :)

    Hilsen
    Bindia
    Indisk Restaurant

    SvarSlet