En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

onsdag den 26. december 2012

juleboller med figner og pecannødder

Så har julefreden sænket sig over højbjerg. Solen står højt på himlen og jeg nyder i den grad at det ikke er frost og sne, så vi rigtigt kan komme ud og gå nogle lange ture og få lidt ekstra på D-vitamin kontoen.

I år er vi heldigvis fri for julefrokoster og andet familie tam tam, og det nyder vi begge til fulde. Så vi holder dovne dage med film, spil, konfekt og ren afslapning.
Og så har vi store planer om at vi skal ind og se Life of Pi....en film jeg glæder mig meget til. For mig er den perfekte jul virkeligt, når man selv får lov at vælge hvad der skal stå på programmet og hvor man bare kan nyde at have fri og være sammen.....

Og der har sørme også været tid til at bage juleboller med figen og pecannødder og de blev på alle måder vellykkede og så er det fyldt med gode og sunde ting til maven og fordøjelsen.
Jeg bager altid mine boller koldhævede både fordi de vinder så meget mere i smag, men også fordi det er nemmere og så elsker jeg at få friskbagt brød om morgenen.
Så vi guffer løs og tager (endnu) en slapper på sofaen og minder hinanden om hvor dejligt det er at være kærester.

Opskriften kommer lige her;

25 g gær (jeg bruger altid økologisk tørgær)
1 l koldt vand
10 tørrede figner
1 spsk salt
100 g pecannnødder (eller valnødder)
2 gulerødder, groftrevne
3 spsk olivenolie
1 dl græskarkerner
½ dl sesamfrø
1 stor tsk. kardemomme
450 g fuldkornsspelt
250 g kamutmel
100 g speltflager (eller havregryn)
100 g boghvedemel
100 g sigtet spelt

Rør gæren ud i vandet.
Riv gulerødderne groft og skær fignerne i tern.
Hak nødderne groft.
Tilsæt figner, salt, nødder, gulerødder og olie.
Tilsæt kerner.
Tilsæt derefter mel lidt efter lidt og rør grundigt.
Målene er sådan ca. Dejen skal være let klistret.
Sæt film over skålen, gerne flere lag, så dejen holder helt tæt.
(Så hæver den bedre)

Sæt dejen til hævning natten over.
Næste morgen former du dejen med to skeer til klatter på en bradepande.
Jeg fik ca.15 stk.
Det første hold boller lagde jeg i en kold ovn og tændte for 200 grader.
De skal have ca. 20-25 minutter alt efter hvor varm en ovn du har.
Det næste hold fik samme tid ved 200 grader.
De er færdige, når de lyder let hule, når du banker dem på bunden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar