En blog om alt det der gør mig glad og alt det, der inspirerer mig i min hverdag. Mit ønske er at blive bedre til at huske på alle de positive oplevelser og stunder, jeg har i min hverdag.....for livet er i bund og grund en virkelig smuk ting. Men når man er et menneske, som mig, der til tider har det med at løbe ind i en voldsomt storm i form af en angst, der kan være alt dominerende, så er det så ekstra vigtigt at huske på alt der beriger og som gør hverdagen værd at forholde sig til. Så dette er mit positive projekt......jeg tænker, at alle må have behov for at samle på smil engang imellem.....dette er mine smil:0):0):0)

søndag den 9. juni 2013

Sund og lækker banan-proteinkage

Lige fortiden har jeg rigtigt meget fokus på protein og jeg har rigtigt meget fokus på at få nok. Så denne weekend forkælelse blev en proteinrig banankage, som jeg længe har haft liggende i mine arkiver under "opskrifter, der skal afprøves".
Opskriften stammer fra Thorbjorgs anti-age bog "Spis dig yngre" (så det satser jeg lige på, at jeg har gjort denne weekend;0)).
Jeg har som altid ændret lidt i opskriften. Jeg har bl.a. tilsat hampeprotein. Hvis man ikke lige har det på lager, kan man sagtens erstatte med noget mere mel.
Kagen er ikke særlig sød og som min kæreste sagde "kunne den godt lige træne til en skovfuld sukker". Men jeg synes den er helt ideel. Jeg er ikke særlig vild med alt for søde ting. Jeg kunne dog finde på at tilsætte en pære i små tern for lidt mere friskhed og som ekstra selvforkælelse kunne jeg finde på at smelte lidt mørk chokolade og dekorere den med.....mums!

Denne kage vil jeg nyde som en sund eftermiddags snack, som dessert med smeltet chokolade eller som en luksuriøs morgenmad med lidt yoghurt eller avocado til.

Opskriften lyder således;

150 g quinoagryn (rå)
3 store bananer (eller 4 små)
4 æg
80 g kokosolie eller smør
100 g tørrede abrikoser (eller svesker)
1 tsk. kardemomme
2 tsk. ingefær
1 tsk. kanel
½ tsk. vanillepulver
saft af ½ citron
85 g fuldkornsrismel
25 g hampeproteinpulver
2 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
100g hasselnødder
100g mandler
80g valnødder (eller pecannødder)
60 g frosne blåbær (eller tørrede)

Kog quinoaen og lad den køle af.
Indstil ovnen på 180 grader.

Mos bananerne og rør dem sammen med æg, fedtstof og citronsaft (jeg brugte en god gammeldags håndmixer).
Bland alt tørstoffet sammen og rør det i bananmassen lidt efter lidt.

Skær abrikoserne i grove tern og hak nødderne groft.
Rør abrikoser og nødder i dejen med håndkraft sammen med blåbærrene.

Til sidst tilsættes quinoagryn.

Kom dejen i en lille springform eller bradepande og bag kagen 20-30 minutter. Når du kan prikke i den med en gaffel uden at dejen hænger ved er den færdig.
Lad stå og køle af en times tid inden den nydes.....

NB; Denne kage bliver lidt våd i det, nok fordi jeg har brugt frosne blåbær i stedet for tørrede, som der står i den oprindelige opskrift.
Så hvis man bruger frosne er det en god ide lige at mærke efter om den kan klare lidt mere mel inden kagen puttes i ovnen, så den bliver mere fast i konsistensen efterfølgende.
Næste gang vil jeg spenderer og købe de tørrede blåbær....lidt luksus skal man da have:0)

 
Vi nød vores kage ude på altanen med friske danske jordbær til....



Det er virkeligt værd at huske på de gode og dejlige dage hvor solen skinner og butikkerne bugner af friske bær og lækre grøntsager........

Hvor jeg elsker det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar